شارا چیست؟

(شستشوی ابزار جراحی)

 (شارا)

برای استفاده از هر ابزار جراحی بایستی مراحل شارا با دقت و به صورت کامل روی آن انجام گیرد.

 شارا کوتاه شده‌ی کلمات شستشو، آزمودن، روانکاری و استریل است.

از این رو در این مطلب به تمامی نکات مربوط به شستشو و آبکشی و تجهیزات مرتبط می‌پردازیم.

در مرحله‌ی اول شارا، بایستی ابزار شسته شود که خود مشتمل بر مراحل تمیز کردن، آب‌کشی با آب مقطر و خشک کردن است.

از آنجا که برای شستشو نیازمند آب پاکیزه هستیم، ابتدا ویژگی های آب مطلوب در مراحل شستشو را بررسی می‌کنیم. خوانندگان عزیز استحضار دارند که در اقصی نقاط کشور آب در دسترس لوله کشی وجود دارد ولی متاسفانه و بخصوص در نقاط ساحلی و مرزی، کیفیت با آن‌چه در شهرهای بزرگی همچون تهران می‌بینیم، بسیار متفاوت است. برای نمونه تصویر زیر نمونه‌ی گویایی از وضعیت آب آبادان در سال ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ است. تدابیری که نگارنده در بازدید خود از بیمارستان های این شهر مشاهده کرده است منحصر به نصب دستگاه سختی گیر در مسیر ورود به مرکز استریلیزاسیون بود.

به دلایلی که در پی می‌آیند خواهیم گفت که نصب سختی‌گیر به تنهایی چاره‌ی کار نیست.

با نگاهی به جدول بالا به اختصار در می‌یابیم که آب مطلوب مورد استفاده در شستشوی ابزار جراحی، چه ویژگی داشته باشد. پس کاستن از سختی آب، که شامل حذف یون‌های کلسیم و منیزیم است، فقط بخشی از راه حل است.

(مقایسه آب مقطر و آب نرم‌شده)ایستی با دقت و به صورت کامل

حال با فرض آن‌که معمولا سه نوع آب در دسترس است، بدون در نظر گرفتن هزینه های انجام شده برای تهیه‌ی آن، مقایسه‌ای را بین ویژگی های اصلی آنها انجام می‌دهیم تا بتوان به نتیجه رسید که کدام آب را استفاده کرد:

بیایید تا نتایج حاصل از تحلیل جدول بالا را با شما به اشتراک بگذاریم:

  •  آبی که سختی آن را کاهش داده ایم، همچنان دارای عناصر و مواد معدنی است که بر خواص مطلوب آب تاثیر فراوانی دارد.
  • به دلیل انجام پروسه نرم کردن، بعد از حذف یون‎‎‌های کلسیم و منیزیم، شاهد افزایش نمک‌های سدیم هستیم که قابل انتظار بود و مجددا بر کیفیت آب مطلوب، تاثیر بسیار منفی دارد.

نتیجه:

           آب مقطر نزدیک‌ترین گزینه به آب مطلوب است.

پس از دستیابی به آب مطلوب، مراحل شستشو را شروع می‌کنیم.

در مرحله‌ی تمیز کردن با استفاده از آب روان (آب شیر) و برس و مواد شوینده، به حذف فیزیکی آلودگی و کثیفی از روی ابزار و همچنین قسمت هایی که دور از دسترس هستند، می‌پردازیم.

هر جا لازم باشد فشار آب را به کار ببریم تا بخصوص در سرساکشن ها و تروکارها، مجاری و لوله ها را تمیز کنیم. اگر این کار به درستی انجام نگیرد می‌تواند موجب زنگ‌زدگی ابزار شود.

 

به تصاویر مربوط به تمیزکردن چند ابزار خاص نگاه کنید:

کلیه مراحل شستشو بایستی با آب مقطر انجام شود ولی به لحاظ اقتصادی می‌توان فقط تمیز کردن را با آب شهری قابل خوردن انجام داد.

پس از آن‌که ابزار را تمیز کردیم با آب مقطر به روش غوطه‌وری یا دوش، آبکشی را انجام می‌دهیم. آبکشی به منظور حذف جرم باقیمانده ناشی از مواد معدنی داخل از آب

است. ابزار را در سبدی به منظور کم کردن حجم آب برای مدت کوتاه (در حد یک یا دو دقیقه) قرارداده و سپس برای جلوگیری از هرگونه لک شدن، آن ها را با دستمال یا حوله‌ی تمیز و بدون پرز کاملا خشک می‌کنیم.

         با تشکر از همراهی شما……